Comenius

Onze school gaat internationaal! Gedurende de schooljaren 2013-2014 en 2014-2015 werkten leerlingen van de derde graad samen met 8 Europese scholen rond het thema:

“Different places, different approaches to environmental challenges in a world in transition: a SWOT analysis”

 

Waar staat comenius voor?

Comenius is één van de subsidieprogramma’s van het department “education and training” van de Europese Commissie.

Het DOEL van de Europese Commissie is eenvoudig en transparant: Europees burgerschap bevorderen door Europese jongeren de kans te geven te reizen door Europa (een uitwisselingsproject dus ) en door ontmoetingen tussen Europese scholen en hun leerkrachten tot stand te brengen.

Er zijn 8 partners betrokken bij het project:
Duitsland: Berufsbildende Schulen in Verden (bij Bremen)
Italië: Istituto Tecnico Economico “GB Bodoni” in Parma
Kroatië: Srednja Skola Matije Antuna Reljkovica in Slavonski Brod
Denemarken: Horsens Gymnasium in Horsens
Turkije: Methmet Tuncer Anadolu Lisesi in Aydin
Spanje: IES Fernando Aguilar Quignon in Cádiz
Oostenrijk: Bundesschule Wien

Ons project

Samen met de partners hebben we naast de overkoepelende doelstelling van Europees burgerschap ook onze eigen FOCUS uitgeschreven met name: milieuproblematiek, klimaatswijziging, einde van de fossiele brandstoffenrevolutie. De officiële titel van het project luidt dan ook:“Different places, different approaches to environmental challenges in a world in transition: a SWOT analysis”De voertaal is Engels. De leerlingen van de buitenlandse scholen verblijven in gastgezinnen. Via het klassiek leerplan, maar ook – en daarvoor doen we ook graag een beroep op jullie initiatief een ideeën – via onderzoekscompetenties, de uitnodiging van een expert ter zake, een tentoonstelling misschien, de ecologische moestuin, enz…. beogen we de leerlingen een inzicht te geven in de ecologische uitdagingen van de 21ste eeuw, en dit op ecologisch en economisch vlak.
Ons doelmilieu en hun bijdrage daartoe. We willen de leerlingen aanmoedigen om een attitude van eco-bewustzijn te verhogen, een zeer belangrijke sleutelcompetentie voor de Europese Unie.

Eerste projectweek

We – 4 leerlingen en 1 leerkracht zijn “groen” gaan reizen door de overgebleven CO2-uitstoot te compenseren. Dit maakte onze tickets iets duurder maar door “GreenSeat” steunden we de uitbouw van duurzame energie in ontwikkelingslanden, een waardevol initiatief en helemaal binnen de filosofie van ons project.

Tweede projectweek

Het bhak (Handelsakademie, Internationalusiness & Cross-Cultural Studies) uit Wenen, één van de grootste “Bundeshandelsschule” uit Oostenrijk, nodigde ons graag uit als tweede partnerland.
Op maandag 2 december, vetrokken Nele Van Loocke en Charlotte Haeck, samen met Fien Van Damme uit 6 EMT, met het vliegtuig naar Wenen. Op vrijdag 6 december kwamen ze terug naar huis.
De Weense school had een zeer interessant inhoudelijk programma in petto. Op dinsdag werd er gewerkt rond “waste-management”, op woensdag rond “organic food” en op donderdag kwam het thema “eco-awareness” aan bod, 3 thema’s waar deze school reeds heel wat expertise heeft in opgebouwd.
We zijn benieuwd naar jullie indrukken, verhalen en nieuwe inzichten!

Duurzame week

In het kader van meer “ECO-bewustzijn” organiseerden we van 10 tot en met 14 februari een duurzame week op school.
Met verschillende acties hebben we heel de week aandacht gevraagd voor de grote duurzame thema’s van vandaag:de PETafvalKUNSTberg, de Wist-je-datjes, de brooddozenactie, de waterproeverij, de seizoensgroentenquiz, de kleine verwennerij voor onze duurzame fietsers, de opstart van een sjc-schoolmoestuin, de 2 dikketruiendagen en een warme valentijn.
Deze goedgevulde week was niet mogelijk geweest zonder  de zeer gemotiveerde werkgroep Comenius, de werkgroep veiligheid voor de samenwerking op woensdag en de enthousiaste leerlingenraad, waarvoor onze dank!

Derde projectweek

Parma is een belangrijke industriestad die vooral van belang is voor de voedingswarenindustrie. Aan de stad zijn beroemde producten als de parmaham en de Parmezaanse kaas verbonden.
Het mag dan ook duidelijk zijn dat de deelnemers aan deze derde projectweek tijdens deze week vooral gingen focussen op duurzame voeding, biologische voeding en de  ecologische voetafdruk bij voedingswaren.
Martine Piro, Paul Verbeke, Rein Van der Sypt, Charlotte De Beul, Arnout Pieters en Carlota Robbe waren onze ambassadeurs ter plaatse. Onder deskundige begeleiding van de 2 leerkrachten werkten onze 4 sjc-leerlingen aan een rapport over de “duurzame” voedingsindustrie in België.  Ze maakten ook een videocompilatie van een interviewsessie over ecologische aankopen in de supermarkten vandaag de dag.

Parma beschikt over een monumentale historische binnenstad.  Ook cultuur kreeg dus de nodige aandacht tijdens deze derde projectweek.

Vierde projectweek

Bremen  is vooral beroemd om zijn vier sprookjesdieren, de Bremer Stadsmuzikanten. Je komt ze in de binnenstad letterlijk overal tegen: het beroemde beeld bij het Rathaus, de stemmen van de dieren die op de Marktplatz uit een gat in de grond komen, het grafmonument van de ezel in de Böttcherstraße.
De partnerschool lag zelf in Verden, een stadje op 30 km ten zuidoosten van Bremen.  De streek is vooral gekend voor zijn paardenfokkerijen. Verden is een schilderachtig stadje aan de rivier de Aller.
BBS Verden is een “technische” school, maar niet zoals we dit in Vlaanderen gewoon zijn.  Het is een verticaal georganiseerde school met richtingen zoals loodgieter en elektromechanicien maar ook voorbereidingen op technische hogeschoolopleidingen zoals industrieel ingenieur.
Tijdens deze projectweek bestond het hoofdthema uit CO2-emissies en alternatieve energievormen.  2 leerkrachten en 6 leerlingen maakten het van dichtbij mee en brachten hun ecologisch opgebouwde kennis terug mee naar Gent.
Wie alles op de voet wil volgen kan daarvoor terecht op de blog van ‘Comenius op het Sint-Janscollege te Gent’