Moderne Talen
Moderne talen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit (Domeinoverschrijdend). Ze combineert een brede algemene vorming met een uitgebreid pakket talen.
De leerlingen verdiepen hun communicatievaardigheden in het Engels, Frans en Nederlands.
Daarenboven krijgen zij Duits ( in het 4de jaar) als een extra vreemde taal. De studierichting daagt hen ook uit op het vlak van communicatiewetenschappen en van verschillende componenten van het wetenschapsdomein moderne talen: pragmatiek, sociolinguïstiek, taalsystematiek en literatuur.
Leerlingenprofiel
Leerlingen Moderne talen tonen voor het geheel van de vorming inzicht in complexe leerinhouden, leggen vlot verbanden tussen leerinhouden en kunnen logisch redeneren. Ze verwerven complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek.
Ze zijn verbaal-linguïstisch sterk en hebben een sterk taalgevoel. Ze kunnen taal op een abstracte manier analyseren en op een gestructureerde manier met talen omgaan. Ze drukken zich graag vlot en gepast uit in verschillende moderne talen en zijn nieuwsgierig naar andere culturen.
Ze weten hoe taal als systeem werkt en wat de impact is van taal en communicatie op cultuur en samenleving. Ze zijn geboeid door literatuur en een analytische benadering van literaire teksten.
Ze willen inzicht verwerven in gemediatiseerde (massa)communicatie. Ze hanteren talige, literaire en communicatiewetenschappelijke concepten op een abstracte manier.
Lessentabel
Derde graad
De studierichting is inhoudelijk verwant met de volgende studierichtingen in de 3de graad
- Moderne talen
- Economie-Moderne talen
- Moderne talen-Wetenschappen
- Taal- en communicatiewetenschappen (Doorstroom – Domeingebonden) – niet op Sint-Janscollege