3de Graad – Wetenschappen-Wiskunde 6 / 8 / STEM
Wil je een richting waarin het abstract logisch denken van de wiskunde en het concrete van de wetenschappen elkaar aanvullen, dan kies je voor Wetenschappen-Wiskunde.
Deze studierichting is een goede voorbereiding op alle studierichtingen in het hoger onderwijs waarin wetenschappelijke studies op een sterk wiskundige basis steunen.
Je kan in de derde graad een genuanceerde keuze maken vanuit je interesse. Je kan 6 uur wiskunde/week en wetenschapsvakken fysica, chemie, biologie en aardrijkskunde (per vak minstens 3 uur/graad) combineren met 2 uur STEM.
Volledig geïntegreerde STEM-projecten in de derde graad
In de derde graad evolueert de inhoud van het STEM-vak richting open onderzoeken. Wetenschappelijk experimenteren komt er volledig samen met eerder verworven computervaardigheden en wiskundige inzichten. De inbreng en zelfstandigheid van leerlingen neemt toe, ze staan zelf in voor het onderzoeksontwerp en de oplossingen. In het tweede semester van het zesde jaar maken de leerlingen een STEM-eindwerk over een onderwerp naar keuze.
STEM-projecten in het vijfde jaar
Cryptografie
Online shoppen, e-banking en bitcoins. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze hedendaagse maatschappij. Maar hoe houden we handelingen waar geld mee gemoeid is veilig op internet? Daar loert cryptografie om de hoek. Hoe kan je, met behulp van wiskundig principes, een boodschap veilig versleutelen en terug leesbaar maken? Kunnen jullie ook onze geheime boodschap kraken?
Drones
Met dit project worden de leerlingen uitgedaagd via een probleemstelling waarbij een pakketje moet geleverd worden in een afgelegen gebied. Drones vormen de ideale oplossing. Maar daar komt heel wat bij kijken. Hoe kan een drone vliegen? Welke onderdelen zijn cruciaal en welke functie oefenen zij uit? We onderzoeken het via reverse-engineering. Eens alle onderdelen hun geheimen onthuld hebben bouwen we zelf drones. Slagen we erin die ook te laten vliegen?
Algen
Onze consumptiemaatschappij legt een steeds groter beslag op de beperkte hoeveelheid grondstoffen van onze planeet. Algen vormen een ideaal alternatief. Ze groeien goed en snel en hebben weinig landoppervlakte nodig. Maar wat komt er allemaal kijken bij algenkweek? Hebben we daar een speciale omgeving voor nodig? We gaan aan de slag en optimaliseren onze eigen algenkwekerij. Aan de leerlingen de keuze voor welke toepassing we onze algen gaan gebruiken.