Verkeersproject
SJC gaat de baan op!
Op SJC leren wij niet enkel voor school, wij leren er ook voor het leven. Daarmee bedoelen we dat we onze leerlingen breder willen onderwijzen en bewustmaken dan de lessen Nederlands, fysica of Grieks. Eén component daarvan is het verkeersproject in het eerste jaar. Hoewel velen al verkeerslessen kregen in de basisschool, merken we dat elementaire vaardigheden en kennis soms beter kunnen.
De leerlingen krijgen getuigenissen te horen van mensen die ongevallen hebben ondergaan of veroorzaakt zijn in het verkeer. Zo leren zij die gevaren beter inschatten en worden ze bewuster. We tonen soms ook beelden van onze eigen leerlingen, om ze zo met het eigen gedrag te confronteren.
Daarnaast fietsen de leerlingen in een andere sessie een heel parcours. Dat is voorzien van allerlei hindernissen, maar ook van wegmarkeringen en verkeersborden, ronde punten… Op die manier kunnen we die leerlingen remediëren die hier nog de mist ingaan. Tevens een belangrijke component hier is het omgaan met de dode hoek, waarvoor we ieder jaar een levensechte vrachtwagen op onze speelplaats zetten.
Als kers op de taart lieten we onze leerlingen ook een campagne maken. Ze kozen naar eigen goeddunken of ze een affiche maakten, een banner, een lied of een filmpje. Zo maakten we hen extra bewust van de vele gevaren in het verkeer. Sommige van die banners hangen nu trots voor onze school.
Ook dit jaar hebben we zo bij honderden jongvolwassen het verkeersbewustzijn verscherpt. We hopen op die manier ons steentje bij te dragen aan veiliger verkeer met minder – idealiter geen – slachtoffers.
Gaëtan Rubbrecht













































