Bert brengt verslag uit
Op vier november vroeg in de ochtend begonnen we vanuit het station van Gent St.- Pieters aan ons Erasmusavontuur. Na een lange dag reizen kwamen we aan in het Noorse dorpje Straume. Het was al pikdonker toen we introkken in ons stekje voor de komende week.
Tijdens het weekend was er tijd om het Noorse landschap te verkennen.
Op maandagochtend vertrokken we naar de Sotra videregående skole. Deze school was gelegen op een heuvel, omgeven door prachtige natuur.
Om 8u30 stipt gingen de deuren open en werden we verwelkomd door Anders, de coördinator van de 8ste klas op de Sotra videregående skole. De 8ste klas is te vergelijken met het tweede middelbaar in ons onderwijs. Na een uitgebreid en interessant gesprek over de werking van de school, het Noorse schoolsysteem en het Chromebookgebruik, mochten we onze eerste les bijwonen. Dit was een les religie. Het was even wennen aan de Noorse manier van lesgeven. Deze was veel opener, persoonlijker en vrijer dan we in België gewoon zijn.
Tijdens de middagpauze stond er een verrassing op ons te wachten. De leerlingen die eerder op de dag het vak ‘Home Economics’ hadden gevolgd, kwamen ons trots hun overheerlijke broodjes aanbieden als middagmaal. Tijdens de middagpauze kwam de directrice van de school ook langs om ons te verwelkomen. We overliepen nog snel de weekplanning zodat we ons konden voorbereiden op de lessen van de komende dagen. Na deze korte babbel zat onze eerste dag op de school er op.
Op de tweede dag mochten we iets langer uitslapen. Om 11 uur werden we verwacht door de leerkracht van Frans. Aangezien Frans een taal is die niet veel gesproken wordt in Noorwegen, was de leerkracht Frans heel blij dat we er waren om haar Frans even met ons te kunnen oefenen. Bij het starten van de les stelden de leerlingen zichzelf voor in het Frans en wij deden hetzelfde.
Vervolgens werden we in de watten gelegd tijdens de middagpauze. Opnieuw had er een klas eten voor ons klaargemaakt. Na een snelle maaltijd en babbel met de leerkrachten werden we verwacht op de wekelijkse personeelsvergadering. De leerlingen hebben namelijk iedere dinsdag een kortere lesdag zodat de leerkrachten dan kunnen vergaderen. De vergadering ging over een nieuw communicatieplatform. De Noorse scholen werken niet met één platform van communicatie, zoals bij ons Smartschool, maar ze werken met een combinatie van verschillende platformen. Vele leerkrachten waren jaloers op het feit dat wij met één platform alles konden regelen.
Op woensdag stond er een les op het programma waar we beiden naar uitkeken: de les computerwetenschappen. Aangezien we in België dit vak ook geven, werden we al snel ingeschakeld om de leerlingen te begeleiden met hun projecten. Het was zeer leerrijk en we kwamen al snel op ideeën die we tijdens de lessen op onze school kunnen toepassen.
‘s Avonds hadden we afgesproken met Anders en Geir, de leerkracht computerwetenschappen, om iets te gaan eten in de tweede stad van Noorwegen, Bergen. Op kosten van de directrice werden we uitgenodigd in een chic etablissement. Vervolgens werden we gegidst door de gezellige stad Bergen.
Donderdag kregen we een rondleiding op het schoolterrein en de bijhorende infrastructuur. Het viel ons op dat er qua lokalen grote gelijkenissen waren met onze school. Na de rondleiding was het tijd om afscheid te nemen.
Het was een zeer leerrijke en leuke studiereis.
We zullen onze Noorse ervaringen zeker en vast kunnen integreren in onze lessen.
Jeroen brengt verslag uit:
De school die we bezochten ligt op een heuvel midden in de natuur aan de rand van het dorpje Straume. Bijna alle leerlingen komen toe met de bus.
Een schooldag start om 8u30 en eindigt om 14u30 met telkens lesuren van 1u.
Aankomst
Ons Noors is beperkt tot “bussterminal” dus de communicatie gebeurt in hun tweede taal, het Engels.
De eerste dag stonden we op de speelplaats en konden we niet binnen, de deuren gingen pas tegen het belsignaal open. Een zorgleerling belde een leerkracht die binnen in het gebouw was en we werden hartelijk ontvangen door “Anders”.
“Anders” was de coördinator van de 8ste klas bij ons het 2de middelbaar. Elke klas bestaat uit 7 groepen. Een leerling is leerplichtig tot en met de leeftijd van 16 jaar.
Daarna kiezen leerlingen voor 2 overgangsjaren naar hogeschool/universiteit of een praktische richting.
Les godsdienst
De klas werd opgedeeld in eilandjes met telkens 4 leerlingen. De leerlingen hadden allemaal een Chromebook. Er was geen papieren cursus, alles was digitaal in een Google-site.
De leerlingen kregen 5 foto’s te zien en moesten hierover informatie opzoeken op het internet.
De Leerkracht werd dikwijls aangesproken met de voornaam. We verstonden dikwijls in het Noors “Anders mag ik naar de WC” een kort en krachtig “OK” volgde. Regels die wij hanteren zoals kauwgom en kap afzetten zijn er niet. Door de grote zelfstandigheid van de leerlingen, verliep de les naar onze normen relatief chaotisch.
Les Frans
De leerkracht Frans was heel blij om ons te verwelkomen. Ze spreekt nauwelijks Frans in Noorwegen. De leerlingen mochten zich aan ons voorstellen en wij deden hetzelfde.
Er was geen invulcursus maar een handboek dat leerlingen konden raadplegen.
Het was deze week periode van de nationale examens, daardoor was de klasgroep kleiner en de les “luchtiger”. Leerlingen moesten 10 zinnen schrijven in “Le passé composé”. Als ze niet meer wisten hoe dit moest, staken ze hun hand op en gaf de leerkracht individueel uitleg.
Les programmeren
Op woensdag kunnen de leerlingen een vak kiezen zoals Spaans, koken, houtbewerking, metaalbewerking of programmeren. De les verloopt gelijkaardig zoals die van computerwetenschappen bij ons.
I.p.v. een Arduino gebruiken ze een Micro-Bit. Het einddoel is zoals bij ons programmeren in Python.
Wat nemen we mee
Het viel ons op dat leerlingen meer zelfstandig aan de slag gaan.
Bij evaluatie stelt men steeds de vraag “Hoe is de leerling hiertoe gekomen”. De nadruk ligt niet op wat er gepresteerd wordt maar wel op “hoe kunnen we de leerling bijsturen” in het leerproces.
De afstand tussen leerkracht en leerling is klein waardoor het welbevinden van de leerling groot is. De eindtermen zijn ruim en worden niet gecontroleerd door “de doorlichting”. Hierdoor is er minder papierwerk en meer vertrouwen in het kunnen van de leerkracht.
Er is een jaarcoördinator en een zorgcoördinator per jaar.
De technische ICT-coördinatie wordt centraal voor de hele gemeente Øygarden georganiseerd. Hierdoor heeft de school geen inbreng in de keuze van software-pakketten of type toestellen voor leerkrachten en leerlingen.