Mini-computertjes in zakformaat
Het nieuwe gemeenschappelijke leerplan ICT voorziet dat alle leerlingen in de eerste graad kennis moeten maken met computationeel denken. Het doel is niet dat ze allemaal kleine programmeurs worden, wel dat ze leren om problemen te analyseren en oplossingen te formuleren die door een computersysteem uitgevoerd kunnen worden.
Omdat het lessenrooster van de richtingen met Latijn geen ruimte laat voor een afzonderlijk lesuur ICT, zijn deze doelstellingen in die klassen geïntegreerd in de andere vakken. Daar bovenop krijgen die leerlingen gedurende twee lesuren een workshop over computationeel denken.
Voor de eerste sessie hebben de ICT-leerkrachten beroep kunnen doen op een coach in het kader van het project ‘Code city’, waarmee de stad Gent scholen ondersteunt om leerlingen de basisprincipes van programmeren aan te leren.
In die workshop worden de leerlingen wegwijs gemaakt in het ‘denken als een computer’, om vervolgens ook zelf aan de slag te gaan. Met de grafische programmeertoepassing MakeCode ontdekken ze de mogelijkheden van programmeren, en sturen ze met hun zelfgemaakte code een micro:bit aan.
Deze mini-computertjes in zakformaat zijn speciaal ontwikkeld om kinderen de concepten en taal van computersystemen bij te brengen en hun theoretische ontwerpen ook op een gemakkelijke en betaalbare wijze in praktijk te realiseren. Met de juiste code kunnen ze hun micro:bit omtoveren in bijvoorbeeld een digitale dobbelsteen, een stappenteller of een blad-steen-schaar-spelcomputer.
Zo gesofisticeerd was de technologie van de Romeinen nog niet, maar de leerlingen uit de Latijnse klassen zijn daarom niet minder enthousiast!