Griekse dag

Gepost op 28 juni 2019 om 07:10 • Uncategorized

De Griekse dag werd er één om nooit te vergeten! In de voormiddag kregen we nog les, maar vanaf twaalf uur was het tijd om onze soms wat vergeten richting van Grieks-Latijn te vieren met een heerlijke Griekse maaltijd (met dank aan mevr. Van Cauter, m. Semeese en m. Winderickx voor het vele lekkers) en een boeiende uiteenzetting van enkele professoren, elk gespecialiseerd in een deelgebied van de Griekse taal en cultuur. De derde graad ‘Griekjes’ kreeg een boeiende lezing over het Cappadocisch, een Grieks-Turkse mengtaal, gesproken in Centraal-Turkije, dat decennialang een verborgen bestaan leidde. Niemand van ons had ooit gehoord over dit ‘exotische’ dialect! De taalkundige, prof. Mark Janse, vertelde zo enthousiast dat we weldra aan zijn lippen hingen en helemaal meegingen in zijn verhaal over de verwezelijking van zijn romantische ‘jongensdroom’ om het (uitgestorven?) Cappadocisch nieuw leven in te blazen. De twee uur waren zo om, maar iedereen wou nog verder luisteren naar dit super interessante verhaal over dit boeiend dialect en haar verrijzenis uit de vergetelheid! Om de dag af te sluiten kregen we nog een quiz om onze Griekse kennis te testen en om ons, helemaal in de sfeer van de Griekse wedstrijdmentaliteit, te meten met onze mede-Grieken. Ook was het een mooie gelegenheid om alle ‘Griekjes’ over de jaren heen te leren kennen. De Griekse dag was zeker geslaagd! Het begin van een lange traditie? Ik denk voor alle studenten van de Grieks-Latijnse te mogen spreken wanneer ik uitroep: “Dat er nog vele mogen komen!!”

Noor Alabodi, 6GL

—–

Dag allemaal

Ik volg met veel plezier Grieks in het tweede middelbaar op onze school en alle Grieken werden op een zonnige dag in mei verrast met een Griekse namiddag. Het was een heel mooie en leuke ervaring. Toen we aankwamen op Campus Visitatie werden we warm onthaald door de leerkrachten Grieks en het directieteam. We kregen allemaal een sticker op met onze naam in het Grieks. Alle leerlingen die Grieks deden, waren er: van het tweede tot het zesde middelbaar. We mochten direct beginnen aan een heerlijke, echt Griekse maaltijd. Er was van alles: van Griekse sla tot calamares, van humus tot tzatziki. Onze leerkrachten meneer Semese en Winderickx hadden hun beste keukenkunstjes bovengehaald. We konden van alles proeven terwijl we een babbeltje sloegen met klasgenoten en andere aanwezigen. Het was gezelschap was top en het werd heel gezellig. Dat was echter nog maar het begin. Na het eten stonden er twee boeiende sprekers op het programma. Het tweede en derde middelbaar mocht mee met een heel vriendelijke en interessante ex- leerkracht. Het vierde, vijfde en zesde mocht luisteren naar een professor die zich verdiept had in de Griekse taal en geschiedenis  en die het bijna uitgestorven Cappadocisch kon spreken. Nu terug naar het tweede en derde middelbaar. De ex-leerkracht ontving ons  met “kalimeira” en we leerden nog meer nuttige Griekse woorden die ze nu vaak in Griekenland gebruiken. Wist je dat als je ‘nij’ zegt in Griekenland, dat eigenlijk ‘ja’ betekent? Dan vertelde hij ons met passie over de wondermooie geschiedenis van Griekenland. Hij leerde ons om verwonderd te staan in het leven. Hij vertelde ons hoe je met een lach jezelf zoveel mooier kan maken. Hij zette ons aan het denken maar hij liet ons vooral verdwijnen in de wereld van het Grieks en dat is wat hij ook wou bereiken, denk ik. Daarna verdiepten we ons in de stamboom van de Griekse goden. Ieder van ons mocht een deel van die stamboom voorstellen. Hij keek rond in de klas en bedacht wie welke god zou kunnen zijn. We kregen verkleedkleren aan en een plaats in de ‘levende’ stamboom. Telkens als hij iemand een rol aanwees, vertelde hij meer over het personage. Daarna gingen we verder met toneel. We speelden enkele bekende Griekse mythes na zoals het verhaal van de 49 Danaïden die hun man gruwelijk vermoordden en over Sisyphus die als straf een rotsblok op een berg moest rollen. Er waren ook leerlingen die Cerberus, de driekoppige hond of Charon, de veerman mochten naspelen. Hierna kwamen we weer samen met het vierde, vijfde en zesde middelbaar en werden we verdeeld in groepjes van vier of vijf om een leuke quiz te spelen. Sommige dingen wisten alleen de zesdejaars, andere antwoorden konden alleen de tweedejaars zich nog herinneren. Kortom, iedereen had wel eens een vraag die hij kon beantwoorden. De quiz was grappig, leuk en ook wel leerrijk. Ten slotte aten we nog een dessertje en maakten we een foto met z’n allen. Op weg naar huis praatten we enthousiast  over deze super leuke ervaring. Dank u wel om er een onvergetelijke namiddag voor ons van te maken. Efaristo!

Mira Steenssens 2GL