Heiveld: +32.(0)9 228 32 40 Visitatie: +32.(0)9 228 34 62
Romereis voor 5dejaars donderdag 29 juni 2023

Romereis – paasvakantie

Op maandag 3 april vertrokken 71 vijfdejaars en 7 leerkrachten in de vroege ochtend naar La Città Eterna.

Hier vinden jullie een verslagje:

Maandag 3 april:

De eerste dag was een vrij chaotische dag. Niettemin hebben we wel al veel mooie dingen gezien. Het was een vroege vlucht, maar het was het helemaal waard om al zo veel bezienswaardigheden te kunnen bezoeken. Een nadeel was dat we redelijk lang moesten wachten voor we in ons hostel konden. Toch is dat slechts een detail. Onze tocht begon met Piazza del Popolo, gevolgd door de Spaanse trappen, langs de Trevifontein richting de Ara Pacis. De picknick in het park was ook heel gezellig met het zonnetje erbij en het verhaal van de begeleiders over het ontstaan van Rome. In de namiddag hebben we nog een bezoek gebracht aan het interessante Capitolijnse museum. Een drukke wandeldag hebben we goed beëindigd met een lekker etentje in het restaurant van ons hostel. (Fleur Planckaert)

Dinsdag 4 april:

Na te vroeg onze wekker te moeten zetten en te lang te moeten wachten aan de douches, zijn we de dag weer begonnen met ons ontbijt om 7u30. Hierna was onze eerste halte de metro van Termini naar Colosseo. Nadat we de exotische en wilde metro hadden overleefd, waren we alweer op weg naar het Forum Romanum. Hier kregen we een interessante gidsbeurt over de belangrijkste overblijfselen van de oorsprong van het Romeinse Rijk, zoals de tempel van Vesta en het huis van de Vestaalse Maagden. Vervolgens werden we beloond met vrije tijd voor ons middagmaal. Na een van de lekkerste pizza’s ooit verslonden te hebben, was er nog wat tijd voor souvenirs en leuke winkeltjes. Nadien hebben we ons verzameld aan het Colosseum voor een groepsfoto en daarna konden we het binnenste van het Colosseum op ons eigen a.d.h.v. video’s verkennen. Onze volgende halte was het Circus Maximus, waar we onze loopvaardigheden hebben getest in een race. We hebben onze wandeling voortgezet op de Aventijn met een prachtig panoramisch uitzicht en live muziek. Onze laatste stop voor we met een lange, maar prettige avondwandeling teruggingen naar het hostel, was het gezellige Trastevere, waar we van een vrij avondmaal genoten. Dit was dan het einde van onze tweede dag in Rome. We gingen slapen vol nieuwsgierigheid naar de volgende dag. (Almina Avci)

Woensdag 5 april

Woensdag moesten we vroeg opstaan, want er stond heel wat op de planning. We gingen naar Vaticaanstad en daar stond ons een leuke verrassing te wachten. De paus was volop bezig aan zijn toespraak! In de namiddag maakten we een bezoek aan het drukke Vaticaans museum. We konden met onze eigen ogen kunstwerken bekijken die we reeds in de les hadden besproken, zo ook het beroemde schilderij van Michelangelo op het plafond van de Sixtijnse Kapel. Het museum was heel indrukwekkend! Ook woensdag was het programma zeker de moeite waard! (Laurien Aelbrecht – Ariadna Goethals – Kato Nollet)

Donderdag 6 april

Donderdag stond de wondermooie Galleria Borghese op het programma. Onze mond viel open bij de prachtige beeldhouwwerken van Bernini. Wat een talent! En dat al op zeer jonge leeftijd.

De David, de roof van Persephone, Aeneas met Anchises, Apollo en Daphne, …

Langs de oude Via Appia bezochten we in de namiddag de Catacomben, de ondergrondse christelijke begraafplaatsen.

Vrijdag 7 april

Op vrijdag, onze allerlaatste dag van deze mooie reis, was het tijd om onze koffers te pakken en terug naar huis te gaan. In de ochtend, na het ontbijt, kregen we nog even de tijd om de laatste dingen in onze valies te stoppen. Daarna vertrokken we met de metro en trein naar Ostia Antica, een oud stadje in Rome. In Ostia speelden we een spel in groepjes. Vervolgens vertrokken we naar het restaurant waar we gezamenlijk aten. In het restaurant kregen we te horen dat onze vlucht vervroegd was, wat betekende dat we niet meer naar het strand van Ostia zouden kunnen gaan. Dit was wel een tegenvaller, maar hierdoor hebben we wel nog een paar uur vrij gekregen in de buurt van ons hostel, waar velen nog souvenirtjes voor thuis kochten. Toen we aankwamen in de wijk van ons hostel, werden de winnaars van de loopwedstrijd, het spel,.. bekend gemaakt. De winnaars kregen uiteraard een beloning voor hun overwinning. Na even in de stad rondgelopen te hebben, gingen we op de bus richting het vliegveld. Deze keer hadden we meer tijd op het vliegveld dan bij het vertrek. Velen kochten dan nog op het gemak een laatste maaltijd voor we op het vliegtuig stapten of gingen snel iets shoppen in de duty-free-zone. Toen we begonnen met boarden, kwam bij iedereen wel het besef dat de vakantie erop zat. Eenmaal aangekomen in België, stond de bus ons op te wachten om ons terug mee te pakken naar Sint-Amandsberg. Op het kerkplein stonden alle ouders hun kinderen op te wachten en daar eindigde een supermooie reis. (Sarah Bockstaele)

Campussen

De twee campussen van het Sint-Janscollege liggen op wandelafstand van elkaar, in het hart van Sint-Amandsberg.

Ligging & Bereikbaarheid Contacteer ons

Campus Heiveld

Heiveldstraat 117 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 32 40 E-mail: heiveld@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Heiveld

Campus Visitatie

Visitatiestraat 5 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 34 62 E-mail: visitatie@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Visitatie