De STEM olympiade is er voor jongeren met een grote interesse in technologie en wetenschap. Aan de hand van probleemoplossende meerkeuzevragen worden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over technologie in het dagelijks leven. Technologie vind je immers overal en op elk moment, je kan er bovendien mensen mee helpen. De STEM olympiade heeft als doel jongeren hun technologisch talent te laten ontdekken, het maatschappelijk beeld rond technologie bij te stellen en leerlingen uit het secundair onderwijs te stimuleren een STEM opleiding te volgen.
De voorronde bestaat uit 32 meerkeuzevragen en verloopt digitaal op school. De finale bestaat uit een theoretisch deel met opnieuw 32 meerkeuzevragen en een praktisch deel met 4 STEM proeven (programmeren, chemie, constructie, technologie). De finale gaat door in de gebouwen van het Ministerie van Onderwijs in Brussel.
De meerkeuzevragen komen uit verschillende domeinen die te linken zijn met technologie. Uiteraard vormen de exacte wetenschappen de basis van de technologie. In de vragen wordt eerder gepolst naar het technologisch inzicht van de jongeren dan naar de vakkennis. De domeinen die aan bod komen zijn: biotechnologie, bouw, chemie, elektriciteit, elektronica, informatica, mechanica en technisch tekenen.
Enkele vragen uit de voorronde 2020-2021:
Sinds het schooljaar 2016-2017 schrijven wij ieder jaar onze STEM leerlingen in voor deze wedstrijd. Voor het 4de jaar op rij mag een leerling van onze school deelnemen aan de finale!
Er namen dit jaar 28.229 leerlingen uit 248 scholen over heel Vlaanderen deel. Hiervan mogen 64 leerlingen naar de finale.
Loewis De Roo mag zich met trots één van deze finalisten noemen. Loewis zit in het eerste jaar Latijn met uitdieping STEM. Hij koos voor deze richting omdat hij houdt van uitdagingen en hij denkt graag na over wiskundige vraagstukken. Naast Latijn, tracht hij ook computertaal beter te begrijpen.
In deze finale kunnen de leerlingen leuke STEM-gerelateerde naturaprijzen winnen (zoals een EOS abonnement, Wetenschap in Beeld jaarabonnement, LEGO Spike, Lego technics…).
Terwijl Loewis nog even wacht op een mooie prijs, valt Tijl Vanholme nu reeds in de prijzen. Hij is namelijk als 2de geëindigd op onze school en wint daarmee een EOS jaarabonnement.
Ook Tijl zit in het eerste jaar Latijn met uitdieping STEM. Voor hem was de keuze heel snel gemaakt. In het 3de leerjaar kreeg hij de kans een les programmeren te volgen en sindsdien heeft de programmeermicrobe hem te pakken. Daarnaast houdt hij van puzzelen, zowel met taal als met wiskundige elementen.
Proficiat aan
Loewis en Tijl!