Heiveld: +32.(0)9 228 32 40 Visitatie: +32.(0)9 228 34 62
met Erasmus+ naar Noorwegen dinsdag 11 oktober 2022

Hei alle sammen!
Dag iedereen!

Ons avontuur in het prachtige Noorse Bergen is reeds een paar weken oud. Met veel warme herinneringen in ons achterhoofd blikken we terug op die onvergetelijk uitwisseling.
Lees gerust ons reisdagboek en geniet mee van deze geweldige belevenis!

Liefs
Bianka, Mira, Vitto, Maya, Annabelle en Mauro

Zaterdag 24/9 – Het vertrek

De wekker ging af om 2 uur en we beseften nog niet goed wat er  ons te wachten stond. En zo zaten we met slaperige hoofdjes op de bus richting Zaventem. We vlogen eerst naar Frankfurt en vervolgens naar Bergen, Noorwegen. Onder ons ontwaakte de wereld en de nachtelijke hemel bloosde onder de gloed van het eerste daglicht; het zicht boven de wolken was werkelijk fantastisch! Wie niet nog even de ogen sloot, genoot alvast van het betoverende uitzicht.

Omstreeks de middag kwamen we zorgeloos en vol goesting aan in het wondermooie Bergen, onze thuis voor de komende week. Het was echter iets te mooi om waar te zijn, want Maya haar valies was achtergebleven in Frankfurt. Gelukkig hield ons dat niet tegen om onze eerste dag in Noorwegen memorabel te maken. Nadat we onze valiezen (behalve die van Maya natuurlijk) hadden achtergelaten in een gezellige jeugdherberg, gingen we op pad! Onze eerste activiteit: met de kabelbaan naar de top van de berg Ulriken gaan en daarna te voet afdalen. Ulriken is de hoogste van de 7 bergen die Bergen, ook wel ‘het hart van de fjorden’ genoemd, omringen. Eenmaal boven aangekomen, waren we overdonderd en verwonderd door het fantastische uitzicht. Met open mond genoten we van het uitzicht en we konden niet geloven dat we eindelijk in het schitterende Noorwegen waren. Na de lastige afdaling – het was zeker en vast de moeite waard, begrijp ons niet verkeerd – genoten we een heerlijke maaltijd in het restaurantje ‘Thaitanic’. Zo konden we deze prachtige dag in elkaars fijne gezelschap afsluiten.

Zondag 25/9 – De eerste ontmoeting

Uitslapen, yes! Dat hebben we wel verdiend na onze eerste (toch wel vermoeiende) reisdag. Maar een dag niets doen, is een verloren dag dus stond er ook vandaag iets op het programma. Na een stevig ontbijtje – die Noorse kanelboller waren goddelijk (en verslavend)! – zetten we aan richting het centrum van Bergen voor een cruise tussen de Noorse fjorden. De cruise was gewoonweg adembenemend. Niets, zelfs geen verrukkelijke kanelboller, had ons op deze natuurpracht kunnen voorbereiden. We waren allen overdonderd door de schoonheden die Noorwegen te bieden had.

Enkele uren later vond de eerste ontmoeting met ons gastgezin plaats. De zenuwen staken de kop op, maar des te meer waren we klaar voor deze nieuwe uitdaging. En daar, aan het busstation, scheidden onze wegen na twee fantastische dagen, elk op weg naar een nieuw avontuur.

Maandag 26/9 – De eerste schooldag

Gelukkig moesten we elkaar niet te lang missen! Om 8u20 verzamelden we namelijk in de refter. De eerste avond was bij iedereen erg vlot verlopen, oef! We wisselden onze eerste ervaringen bij ons gastgezin uit en al snel werd duidelijk dat we allemaal ontvangen waren in een warm nest. Bij de één was het ijs al gebroken, bij de ander was het langzaam aan het ontdooien. Maar daar hadden de Noorse leerlingen zich op voorbereid! Na een woordje uitleg over het verloop van de week en een korte inleiding op het project, speelden we samen met onze Spaanse, Deense en Noorse vrienden leuke ontmoetingsspelletjes: van een speeddate tot een knotsgekke stoelendans. En ja, de Belgen hebben het uitstekend gedaan: Mira werd gekroond tot Koningin der Stoelendansen!

‘s Namiddags gingen we op pad in Bergen zelf. Door het slechte weer werd de activiteit naar woensdag verplaatst en waren we vrij. De Noren toonden ons hun stad en we hielden een tussenstop in het winkelcentrum. Na het avondeten maakten we samen met onze gastheren een fijne avondwandeling en we sloten af met een film.

P.s.: Maya haar valies was aangekomen! Joepie!

Dinsdag 27/9 – Op pad met Kenneth

Op dag vier leerden we Kenneth kennen. Hij is een fervente klimaatactivist en zet zich in tegen plastic in de natuur en dan vooral in de fjorden. In de voormiddag gaf hij ons een interessante lezing en benadrukte het belang van het ondernemen van actie. En dat deden we dan ook! We sorteerden afval en bespraken de herkomst. In de tussentijd voer Kenneth ons in kleine bootjes naar een klein strand en toonde er hoe erg het zwerfvuil en de plastic soup in Noorwegen zijn.

Die dag leerden we elkaar goed kennen en we sloten af met een geslaagde zwemactiviteit: gieren op supersnelle glijbanen en relaxen in heerlijk hete jacuzzi’s en stomende sauna’s.

Woensdag 28/9 – De zalmkwekerij

Woensdag werden we vroeg verwacht aan het verzamelpunt, want er stond wel een heel unieke activiteit op het programma. We bezochten die dag een zalmkwekerij met de speedboat; wat een ervaring! We haalden snelheden tot 100 km/h. Het leek wel alsof we over het water gleden!
De zalmkwekerij was erg leerrijk en vooral ook confronterend. Het deed ons nadenken over onze eigen eetgewoontes en we bespraken de ecologische maatregelen en uitdagingen die de kwekerij reeds ondernam. ‘s Middags bezochten we het visserijmuseum. Het werd al snel duidelijk hoe belangrijk de visserij wel niet is voor Noorwegen. Achteraf bespraken we de visvangst vanuit het ecologisch standpunt en gingen een open gesprek aan. Wat was onze eigen motivatie om dit klimaatprobleem aan te pakken?

Ook deze avond lieten we niet voorbijgaan zonder een leuke activiteit. Na ons zwemavontuur hielden we het net iets rustiger en maakten we er samen een gezellige avond van.

Donderdag 29/9 – De laatste avond

Het was donderdagochtend en het besef dat dit de laatste dag samen was met ons gezin, drong nog niet goed door. We kwamen op school aan om daar verder te werken aan een groot zelfgemaakt gezelschapsspel omtrent ons thema, ecologie. (Er was namelijk al aan het spel gewerkt in Spanje en Denemarken.) Later die middag propten we zo snel mogelijk alles in onze valies om geen minuut te verliezen met ons gastgezin. We wisselden bedankingen en de laatste cadeautjes uit, en vertrokken toen naar de bowling. We merkten op dit moment niet eens meer dat we Engels spraken of dat we van verschillende landen kwamen met andere gewoontes en gebruiken. We waren gewoon 1 hechte groep. En dat op 1 week tijd, vooral door al die kleine, grappige momentjes. (Zoals het moment waarop Alberto vol onschuld vertrok uit het bowlingpaleis … met zijn bowlingschoenen nog aan!) We namen met pijn in het hart, maar vooral met veel mooie herinneringen afscheid van al die lieve mensen.

Vrijdag 30/9 – Oost west, thuis best

Na een korte nacht en alweer een vroege vlucht, kwamen we aan in ons Belgenlandje.

De Erasmus+ -uitwisseling gaf ons zowel de nodige klimaattips als vrienden voor het leven. Nooit eerder hadden we gedacht dat we de Deense, Noorse en Spaanse cultuur na amper 6 dagen zo hard konden missen. Het was een verrijkende reis op vele vlakken: we zijn in contact gekomen met vele nieuwe culturen, hebben onze horizon verbreed en hebben vrienden voor het leven gemaakt. We dragen deze uitwisseling diep mee in ons hart en zijn ontzettend dankbaar voor deze kans. 3 woorden: Geslaagd, leerrijk en onvergetelijk!

Norway, we’ll meet again!
Noorwegen, we zien elkaar nog wel!
Noruega, nos volveremos a encontrar!
Norge, vi mødes igen!
Norge, vi møtes igjen!

Campussen

De twee campussen van het Sint-Janscollege liggen op wandelafstand van elkaar, in het hart van Sint-Amandsberg.

Ligging & Bereikbaarheid Contacteer ons

Campus Heiveld

Heiveldstraat 117 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 32 40 E-mail: heiveld@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Heiveld

Campus Visitatie

Visitatiestraat 5 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 34 62 E-mail: visitatie@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Visitatie