Heiveld: +32.(0)9 228 32 40 Visitatie: +32.(0)9 228 34 62
Romereis 5des april 2019 woensdag 26 juni 2019

Zondag 7 april; vertrek

Om 17. 35 vertrokken we naar de luchthaven, we kregen een mooi boekje dat de leerkrachten meegaven.

In dit boekje stond al de informatie, met de nodige illustratie.

De vlucht was niet heel lang, toch waren sommigen een beetje bang.

Het vliegtuig landde zelfs wat te vroeg, maar we hadden nog een busrit voor de boeg.

We landden in Rome in de nacht, de buschauffeur was te laat dus hebben we wat gewacht.

Het vinden van onze bungalow ging niet zo vlot, uiteindelijk kreeg iedereen toch zijn eigen spot.

Luca, Siebe, Sebbe

Maandag 8 april: eerste kennismaking met de stad

De allereerste dag, begon al met een lach.

Het uitgebreid ontbijt vulde onze maag, het was vast beter dan in Praag.

Eerst deden we even yolo, we gingen door de porta del popolo.

Dankzij de uitleg konden we alles goed snappen, vooral over de Spaanse trappen.

De snor van Vittorio Emmanuel is 3 meter lang, daar geloven wij dus niets van.

Voor de quiz waren we allemaal strevers, vaarwel mijnheer Paul Severs.

Wannes, Elena en Cas

Dinsdag 9 april: het antieke Rome

Dinsdagochtend maakten we ons klaar om het antieke Rome te ontdekken onder de stralende, Italiaanse zon. Na de reeds gekende route met het openbaar vervoer, namen we eerst een kijkje bij de keizerlijke fora van onder andere Caesar en Vespasianus. Daarna zetten we onze eerste stappen op de Via Sacra van het eeuwenoude Forum Romanum. We waren onder de indruk van de restanten van een plaats die doorheen de geschiedenis zoveel betekenis heeft gehad. Het tempeltje van Vesta, de tempel van Antoninus en Faustina, de Basilica Aemilia, de Regia, de rostra, triomfbogen, … mevrouw Deleersnyder en meneer Verbeke toonden het ons allemaal. Na dit boeiende bezoek was het al tijd om met z’n allen heerlijk Italiaans te eten nabij het Colosseum. Met een gevulde maag gingen we richting San Clemente, een basiliek uit de 12e eeuw.

Om 14u was het onze beurt om het wereldberoemde Colosseum te betreden net zoals de dappere gladiatoren. Na een korte uitleg namen we de tijd omdat dit prachtige bouwwerk te bewonderen. Hier konden natuurlijk de iconische foto’s niet ontbreken!

Nadien wandelden we verder naar het Circus Maximus en was het tijd voor een loopwedstrijdje onder luid gejoel van enkele supporters. Daarna puften we even uit op het gras en dit alles onder een stralende, blauwe hemel. Na de korte pauze zetten we onze toch verder naar de Bocca della Verità en klommen we naar boven op de Aventijn. Boven konden we genieten van een adembenemend uitzicht. Ook bezochten we er de Santa Sabina, één van de mooiste oude kerken van Rome.

Terug beneden staken we de Tiber over langs het Tibereiland, richting de gezellige wijk Trastevere. Hier kregen we de tijd om wat rond te lopen en te eten. De charmante straatjes van deze Romeinse wijk bruisen ’s avonds van het leven. Er zijn talrijke gezellige restaurantjes en trattoria’s.

Na het avondeten was het al tijd om terug te keren naar onze camping na deze fantastische, interessante en zonovergoten dag.

Loes, Florine, Palmyra, Johanna

Woensdag 10 april: het barokke Rome

Op 10 april, onze vierde dag in Rome, stonden we zoals gewoonlijk op om 7 uur. Na het

ontbijt vertrokken we naar het metrostation. Toen we aankwamen in het centrum van Rome

begonnen we met onze derde grote wandeling door het barokke Rome. Jammer genoeg

was het wel een regenachtige dag. We bezochten eerst de Engelenburcht en nadien

de Piazza Navona, Area Sacra, Il Gesù, Piazza Mattei met Fontana delle Tartarughe en het Joods Getto. Het Joods Getto is een oude joodse wijk in Rome.

Voor de middag bezochten we ook nog het Tibereiland en Palazzo Farnese. Vanuit het

Joods Getto vertrokken we richting het Tibereiland. Dit eilandje was met Romeinse bruggen

verbonden aan het Getto. De verbinding hiertussen heette dan ook de Jodenbrug. Het

Tibereiland staat bekend als het eiland van de geneeskunde, men geloofde dan ook dat het

water hier heel gezond is. Hier maakten we een korte stop aangezien iemand van de groep zich

niet zo lekker voelde, maar we waren gelukkig op het eilandje van de geneeskunde dus

zochten we snel een apotheek op. We zetten onze tocht verder en kwamen uit bij het

Palazzo Farnese, een van de mooiste pleinen van Rome. Aan de 2 identieke fonteinen

(badkuipen) kregen we de uitleg van het stadsspel. Gelukkig was het tegen de middag al

wat minder aan het regenen en konden we zoveel mogelijk opdrachten voltooien. Voor we

hieraan begonnen, zochten we eerst nog iets om te eten. Hierna konden we dus op onszelf

de prachtige stad wat verder gaan verkennen en kwamen we regelmatig tot de conclusie dat

we bij bezienswaardigheden stonden die we de vorige dagen al hadden bezocht. Zo

ingewikkeld was Rome dus nog niet! We moesten wel de tijd in de gaten houden want er

stond nog een museum gepland.

Na het stadsspel gingen we naar een museum dat net naast de zuil van Trajanus lag. Dit

museum was zeer interactief en interessant omdat het ging over een Romeins huis zoals het

vroeger was. Dit was dus eigenlijk een archeologische plek die jaren geleden was ontdekt

en nu als museum dient. Ten eerste zagen we het gelijkvloers en dat was dan nog niet het

enige. Op de eerste verdieping was er zelfs een groot verwarmd zwembad met daarnaast

een sauna. Daarna kregen we nog wat informatie over de zuil van Trajanus waardoor ik me

echt kon inleven in de Romeinse tijd. Rond 17u was het bezoek aan het huis gedaan en

vertrokken we terug naar de camping om daar ons avondmaal te eten. Onze camping was

niet echt in het centrum, dus elke dag moesten we zowel een bus als een metro nemen, maar

ik denk dat de meesten dit niet erg vonden omdat je zo echt helemaal werd ondergedompeld

in de bruisende stad. Deze avond was er niets gepland dus konden we voor de eerste keer

in deze reis even echt ontspannen en niets doen. Hierna zijn we met een paar

vriendinnen een drankje gaan drinken op de camping. We keken alweer uit naar een

volgende toffe dag ook al waren we allemaal doodop (zoals elke dag 🙂 ).

Lena, Luna, Charlotte

Donderdag 11 april: het christelijke Rome

Donderdag was onze laatste volledige dag in Rome. Tijd dus om het christelijke Rome te ontdekken.

Eerst bezochten we het fameuze Sint-Pietersplein, dat al werd klaargemaakt voor de paasvieringen.

Daarna trokken we naar de Vaticaanse musea. We waren duidelijk niet de enigen die het lumineuze plan hadden om de artistieke kunstwerken te gaan bezichtigen. We kwamen ogen tekort voor de vele details die in je in elke kamer kon ontdekken.

De Sixtijnse Kapel was voor de meesten onder ons een lichte teleurstelling omdat de schepping van Adam maar een klein deeltje van het gigantische geheel uitmaakte.

Na een blitzbezoek aan de Sint-Pietersbasiliek was het tijd om een lunchspot te zoeken. Sommigen trokken naar het Hard Rock Café, anderen naar een Italiaans cafeetje of naar een onverwacht duur restaurant.

In de namiddag stonden de catacomben op de planning. Na een helse ervaring met het Romeinse openbaar vervoer volgden we een enthousiast gebrachte gidsbeurt door de metersdiepe begraafplaatsen.

‘s Avonds aten we op onze camping en tot laat in de avond vierden we onze laatste avond in Rome, samen met swingende Spanjaarden en ietwat asociale Duitsers.

Francesca, Emma, Fien, Hannah

Vrijdag 12 april, l’ultimo giorno!

Na een gezellig avondje uit op de camping was het voor ons allemaal moeilijk om ’s morgens vroeg op te staan, onze valiezen te pakken en direct te vertrekken naar onze eerste bezoek van de dag.

Later dan gepland kwamen we aan in de Galleria Borghese, een museum met een grote verzameling barokkunst. Meesterwerken van Bernini, Canova en Caravaggio worden er tentoongesteld in prachtig beschilderde zalen, die we op ons gemak konden verkennen.

Na een vluchtig bezoek aan de Galleria Borghese lieten we Rome achter ons en vertrokken we naar Ostia Antica, de ruïnes van de Romeinse havenstad Ostia. Hoewel we tijd verloren door een probleem met onze bus, zijn we er toch geraakt en konden we de oude havenstad ontdekken. Aan de hand van een kaartje konden we de oude verschillende bouwwerken, zoals het Forum en het Capitool, herkennen. Natuurlijk mocht aan het einde van onze Italiaanse reis een groepsfoto niet ontbreken.

Maar ons avontuur was nog niet gedaan. Eens we op de luchthaven waren, hadden we door dat we moesten rennen met onze bagage om ons vliegtuig te halen. Gelukkig zijn we al zwetend en met pijnlijke voeten op het vliegtuig geraakt en konden we, jammer genoeg, vertrekken naar België.

Dankzij onze fantastische begeleiders hebben we een boeiende en onvergetelijke reis gehad.

Grazie per tutto!

Selin, Cigdem, Anna, Chanika

Campussen

De twee campussen van het Sint-Janscollege liggen op wandelafstand van elkaar, in het hart van Sint-Amandsberg.

Ligging & Bereikbaarheid Contacteer ons

Campus Heiveld

Heiveldstraat 117 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 32 40 E-mail: heiveld@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Heiveld

Campus Visitatie

Visitatiestraat 5 9040 Sint-Amandsberg Tel: +32.(0)9 228 34 62 E-mail: visitatie@sjc-gent.be Wie contacteren? Campus Visitatie